Nutriční poradkyně Soňa Vojtíšková

Soňa je diplomovaná nutriční terapeutka, kterou známe už roky a její přístup k jídlu a zdravému stravování je nám velmi blízký. Svým klientům poskytuje odborné poradenství v redukci hmotnosti a tím pomáhá ke zlepšení zdravotního stavu. Pomáhá všem také získat kladný vztah k základním surovinám bez chemických přísad. Učí své klienty sestavovat jídelníčky tak, aby během dne nepřekonávali hlad a měli dostatek důležitých živin.

Kromě léčebných důvodů nevylučuje žádné suroviny z jídelníčku.

 

Jste nutriční terapeutka, můžete mi prosím popsat, co všechno vaše profese obnáší a zahrnuje?

 

Tato profese se dříve nazývala dietní sestra a jedná se proto o zdravotnickou profesi. Nutriční terapeut se věnuje klinické výživě a všem typům diet, tedy nejen těm redukčním, ale také dietám, které jsou součástí léčebného procesu u pacienta. Spolupracuje s lékaři, je součástí zdravotnického týmu v nemocnicích, nebo v lázeňských službách, nebo ozdravovnách. Dnes je velmi často zaměňována za profesi nutričního, výživového poradce, ale ta je pouze volnou živností, bez potřebného vzdělání (vyšší odborné, či vysokoškolské) a výživový poradce tak není zdravotník a nenese žádnou zodpovědnost za případné škody na zdraví.

 

Jak jste se k této profesi dostala a proč vás baví/naplňuje?

 

Jako absolventka střední zdravotnické školy a s vysokou školou pedagogického zaměření, jsem chtěla zůstat v oboru a specializovat se. Protože jsem se v době mateřské dovolené setkala mezi kamarády i členy rodiny s několika více či méně úspěšnými pokusy o redukci váhy, začala jsem se o tuto problematiku zajímat. Otevřelo se přede mnou široké a vysoce odborné téma, které má před sebou díky dnešní uspěchané době a váhovému růstu populace ještě dlouhou budoucnost. To vše mě nakonec přivedlo k dalšímu vysokoškolskému studiu oboru Nutriční terapeut.

Vím, že boj s vyšší váhou je náročný, mnohdy se nejedná jen o změnu jídelníčku, ale i o celkovou změnu přístupu k sobě samému. Od mé profese to vyžaduje respekt a citlivý individuální a odborný přístup ke každému, kdo se pro něj rozhodne. Tato práce mě naplňuje.

 

 Kdo jsou vaši klienti a co je nejčastěji trápí?

 

 

Nabízím konzultace klientům, kteří vyžadují úpravu životosprávy a sestavení stravovacího režimu.

Ve své praxi se zabývám převážně redukcím hmotnosti u klientů ve všech věkových kategoriích. V rámci konzultace v ordinaci nastavuji stravovací režim. Zaměřuji se také na jídelníčky klientů, kteří potřebují hmotnost navýšit a věnuji se přednáškám o nutričních potřebách člověka.

 

Jak s naším životním stylem zamávaly lockdowny a pandemie? Vnímáte např. nárůst obézních (dospělých i dětí?)

 

Ano, vnímám, problematika obezity, ať u dospělých, tak u dětí, je u nás aktuální a po covidových lockdownech obzvlášť. Každé zhruba páté dítě trpí nadváhou nebo obezitou a to je spojeno se vznikem závažných nemocí, které patří mezi tzv. civilizační choroby, např. cukrovka, vysoký krevní tlak, nádorová onemocnění.

 

Přesto vidím v praxi vzestup a zájem o zdravý životní styl, kam bezesporu patří také strava. Lidé se více zajímají o rostlinnou stravu, nebo obecně o kvalitu potravin. Podporují lokální produkci malovýrobců, či farmářů a zemědělců. Lidé se zaměřují více na domácí vaření, pečení, fermentování a v letní sezóně také na zavařování.

 

Naši zákazníci jsou nejčastěji rodiče s dětmi, kterým chtějí dopřát produkty s lepším složením a přemýšlí nad skladbou jídelníčku. Co jsou pro vás základní věci, které by si rodiče měli uvědomit, chtějí-li dětem položit základy zdravého životního stylu?

 

Obecně bych začala tím, že správná výživa neznamená jíst jen to zdravé. Výživa zahrnuje vše, co konzumujeme a pijeme a pro naše tělo je nezbytným palivem a ovlivňuje naše zdraví a fungování. Měli bychom ve své stravě přijímat vše, jak živočišnou, tak rostlinnou stravu.

Dětský věk je specifický, tam je potřeba vnímat vhodnost zařazení potraviny v konkrétním věku dítěte a konzultovat stravu se svým pediatrem, který pravidelně monitoruje dítě pomocí růstových grafů. Děti předškolního a školního věku přichází více do kontaktu s lákadly v jídle, které dospělým přijdou nezdravé a nevhodné. Je tedy dobré volit cestu střídmosti, pouze občasným zařazením, či vysvětlit dítěti, že existuje ta zdravější podobná forma potraviny.

Striktní zákazy vedou u dítěte ke zvědavosti a protože sama mám tři děti, tak dobře vím, že „zakázané ovoce chutná nejvíc“. Snažím se tedy s dětmi o potravinách diskutovat a být jim dobrým vzorem, některé potraviny tak tvoří základ rodinného stravování, některé nekupuji vůbec, některé výjimečně.

 

Doba přechodu dítěte na běžnou stravu v rodině je klíčová. Pro formování oblíbenosti potravin, nebo naprostého odmítání. Je tedy velmi důležitá i forma příkrmů. Kojenci, kteří tedy dostávají pestřejší stravu, si tak snadněji zvyknou na nové a vhodné potraviny i v pozdějším věku.

 

A kdy už je pozdě - dokdy je šance u dětí ovlivnit maximum?

 

Nikdy není pozdě! A to platí jak pro děti, tak pro dospělou populaci. Jde určitým způsobem své děti přeučit návyky, ale v čím vyšším věku dítěte se začne, bude to chtít mnohem víc trpělivosti. Je to tedy zejména důslednost rodičů a jejich kladný vliv na své děti.

 

Co jsou nejčastější chyby, které ve složení jídelníčku děláme my velcí a které děláme u dětí?

 

Bohužel se jedná o špatné stravovací návyky, nejedná se pouze o nevhodnou skladbu jídel. Lidé vynechávají jídla, nesnídají, obědvají v pozdních odpoledních hodinách, dohání zanedbanou stravu večer, protože teprve večer mají klid a stravují se před spaním. Tím vším se buduje nadváha, později obezita.

 

Češi preferují potraviny s vysokým obsahem živočišných tuků, mladší ročníky podléhají módním trendům, ale ani zde se nedá u některých mluvit o rozumném přístupu ke stravě.

 

Starší generace mívá zase jídelníčky fádní, nové a zajímavé zase spíš odmítají a zavrhují. Přitom zdravá a pestrá strava se všem vrací ve zdraví a lepší kondici.

 

Co jsou nejčastější příčiny dětských kil navíc či obezity?

 

Špatné stravovací návyky z rodiny, absence ovoce a zeleniny ve stravě, vysokokalorická jídla a nápoje v odpoledních a večerních hodinách, častá konzumace fast food jídel, pozdní spánek a samozřejmě nedostatek pohybu.

 

Často se diskutuje vliv kojení a UM, vidíte to jako vlivný faktor?

 

Ano, je prokázáno, že kojení po dobu minimálně 6 měsíců snižuje výskyt dětské obezity, není vystaveno vnějším vlivům potravin a nucenému krmení.

Proč jste se rozhodla s námi spolupracovat, v čem je vám Lepší složení blízké?

Spolupráce mě nadchla, ráda podporuji dobrou myšlenku a záměr týmu Lepší složení, nabízet rodinám kvalitu svých produktů.

Některé výrobky mě velmi příjemně překvapily nejen složením, ale také chutí, servis eshopu a rychlost dodání jsou skvělé!

 

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení