DÁREK K OBJEDNÁVCE: BALENÍ OVOCNÝCH TYČINEK FRECHE FREUNDE

Nutriční poradkyně Soňa Vojtíšková

Soňa je diplomovaná nutriční terapeutka, kterou známe už roky a její přístup k jídlu a zdravému stravování je nám velmi blízký. Svým klientům poskytuje odborné poradenství v redukci hmotnosti a tím pomáhá ke zlepšení zdravotního stavu. Pomáhá všem také získat kladný vztah k základním surovinám bez chemických přísad. Učí své klienty sestavovat jídelníčky tak, aby během dne nepřekonávali hlad a měli dostatek důležitých živin.

Kromě léčebných důvodů nevylučuje žádné suroviny z jídelníčku.

 

Jste nutriční terapeutka, můžete mi prosím popsat, co všechno vaše profese obnáší a zahrnuje?

 

Tato profese se dříve nazývala dietní sestra a jedná se proto o zdravotnickou profesi. Nutriční terapeut se věnuje klinické výživě a všem typům diet, tedy nejen těm redukčním, ale také dietám, které jsou součástí léčebného procesu u pacienta. Spolupracuje s lékaři, je součástí zdravotnického týmu v nemocnicích, nebo v lázeňských službách, nebo ozdravovnách. Dnes je velmi často zaměňována za profesi nutričního, výživového poradce, ale ta je pouze volnou živností, bez potřebného vzdělání (vyšší odborné, či vysokoškolské) a výživový poradce tak není zdravotník a nenese žádnou zodpovědnost za případné škody na zdraví.

 

Jak jste se k této profesi dostala a proč vás baví/naplňuje?

 

Jako absolventka střední zdravotnické školy a s vysokou školou pedagogického zaměření, jsem chtěla zůstat v oboru a specializovat se. Protože jsem se v době mateřské dovolené setkala mezi kamarády i členy rodiny s několika více či méně úspěšnými pokusy o redukci váhy, začala jsem se o tuto problematiku zajímat. Otevřelo se přede mnou široké a vysoce odborné téma, které má před sebou díky dnešní uspěchané době a váhovému růstu populace ještě dlouhou budoucnost. To vše mě nakonec přivedlo k dalšímu vysokoškolskému studiu oboru Nutriční terapeut.

Vím, že boj s vyšší váhou je náročný, mnohdy se nejedná jen o změnu jídelníčku, ale i o celkovou změnu přístupu k sobě samému. Od mé profese to vyžaduje respekt a citlivý individuální a odborný přístup ke každému, kdo se pro něj rozhodne. Tato práce mě naplňuje.

 

 Kdo jsou vaši klienti a co je nejčastěji trápí?

 

 

Nabízím konzultace klientům, kteří vyžadují úpravu životosprávy a sestavení stravovacího režimu.

Ve své praxi se zabývám převážně redukcím hmotnosti u klientů ve všech věkových kategoriích. V rámci konzultace v ordinaci nastavuji stravovací režim. Zaměřuji se také na jídelníčky klientů, kteří potřebují hmotnost navýšit a věnuji se přednáškám o nutričních potřebách člověka.

 

Jak s naším životním stylem zamávaly lockdowny a pandemie? Vnímáte např. nárůst obézních (dospělých i dětí?)

 

Ano, vnímám, problematika obezity, ať u dospělých, tak u dětí, je u nás aktuální a po covidových lockdownech obzvlášť. Každé zhruba páté dítě trpí nadváhou nebo obezitou a to je spojeno se vznikem závažných nemocí, které patří mezi tzv. civilizační choroby, např. cukrovka, vysoký krevní tlak, nádorová onemocnění.

 

Přesto vidím v praxi vzestup a zájem o zdravý životní styl, kam bezesporu patří také strava. Lidé se více zajímají o rostlinnou stravu, nebo obecně o kvalitu potravin. Podporují lokální produkci malovýrobců, či farmářů a zemědělců. Lidé se zaměřují více na domácí vaření, pečení, fermentování a v letní sezóně také na zavařování.

 

Naši zákazníci jsou nejčastěji rodiče s dětmi, kterým chtějí dopřát produkty s lepším složením a přemýšlí nad skladbou jídelníčku. Co jsou pro vás základní věci, které by si rodiče měli uvědomit, chtějí-li dětem položit základy zdravého životního stylu?

 

Obecně bych začala tím, že správná výživa neznamená jíst jen to zdravé. Výživa zahrnuje vše, co konzumujeme a pijeme a pro naše tělo je nezbytným palivem a ovlivňuje naše zdraví a fungování. Měli bychom ve své stravě přijímat vše, jak živočišnou, tak rostlinnou stravu.

Dětský věk je specifický, tam je potřeba vnímat vhodnost zařazení potraviny v konkrétním věku dítěte a konzultovat stravu se svým pediatrem, který pravidelně monitoruje dítě pomocí růstových grafů. Děti předškolního a školního věku přichází více do kontaktu s lákadly v jídle, které dospělým přijdou nezdravé a nevhodné. Je tedy dobré volit cestu střídmosti, pouze občasným zařazením, či vysvětlit dítěti, že existuje ta zdravější podobná forma potraviny.

Striktní zákazy vedou u dítěte ke zvědavosti a protože sama mám tři děti, tak dobře vím, že „zakázané ovoce chutná nejvíc“. Snažím se tedy s dětmi o potravinách diskutovat a být jim dobrým vzorem, některé potraviny tak tvoří základ rodinného stravování, některé nekupuji vůbec, některé výjimečně.

 

Doba přechodu dítěte na běžnou stravu v rodině je klíčová. Pro formování oblíbenosti potravin, nebo naprostého odmítání. Je tedy velmi důležitá i forma příkrmů. Kojenci, kteří tedy dostávají pestřejší stravu, si tak snadněji zvyknou na nové a vhodné potraviny i v pozdějším věku.

 

A kdy už je pozdě - dokdy je šance u dětí ovlivnit maximum?

 

Nikdy není pozdě! A to platí jak pro děti, tak pro dospělou populaci. Jde určitým způsobem své děti přeučit návyky, ale v čím vyšším věku dítěte se začne, bude to chtít mnohem víc trpělivosti. Je to tedy zejména důslednost rodičů a jejich kladný vliv na své děti.

 

Co jsou nejčastější chyby, které ve složení jídelníčku děláme my velcí a které děláme u dětí?

 

Bohužel se jedná o špatné stravovací návyky, nejedná se pouze o nevhodnou skladbu jídel. Lidé vynechávají jídla, nesnídají, obědvají v pozdních odpoledních hodinách, dohání zanedbanou stravu večer, protože teprve večer mají klid a stravují se před spaním. Tím vším se buduje nadváha, později obezita.

 

Češi preferují potraviny s vysokým obsahem živočišných tuků, mladší ročníky podléhají módním trendům, ale ani zde se nedá u některých mluvit o rozumném přístupu ke stravě.

 

Starší generace mívá zase jídelníčky fádní, nové a zajímavé zase spíš odmítají a zavrhují. Přitom zdravá a pestrá strava se všem vrací ve zdraví a lepší kondici.

 

Co jsou nejčastější příčiny dětských kil navíc či obezity?

 

Špatné stravovací návyky z rodiny, absence ovoce a zeleniny ve stravě, vysokokalorická jídla a nápoje v odpoledních a večerních hodinách, častá konzumace fast food jídel, pozdní spánek a samozřejmě nedostatek pohybu.

 

Často se diskutuje vliv kojení a UM, vidíte to jako vlivný faktor?

 

Ano, je prokázáno, že kojení po dobu minimálně 6 měsíců snižuje výskyt dětské obezity, není vystaveno vnějším vlivům potravin a nucenému krmení.

Proč jste se rozhodla s námi spolupracovat, v čem je vám Lepší složení blízké?

Spolupráce mě nadchla, ráda podporuji dobrou myšlenku a záměr týmu Lepší složení, nabízet rodinám kvalitu svých produktů.

Některé výrobky mě velmi příjemně překvapily nejen složením, ale také chutí, servis eshopu a rychlost dodání jsou skvělé!